حرکات ورزشی بعد از آمپوتاسیون و نحوه بستن باند کشی

يادگيري طريقه صحيح باندپيچي توسط هر بيمار يكي از مسائل مهم در حفظ و مراقبت از عضو قطع شده اوست. از طرفي باندپيچي كردن صحيح مي تواند از تغيير آناتوميكي و مكانيكي عضو باقيمانده در بدن فرد جلوگيري كند بنابراين يكي از كمكهاي اساسي هر فرد به خود نظارت و دقت در حفظ و نگهداي عضو قطع شده مي باشد . شكلهاي زير طريقه صحيح بانداژ عضو باقيمانده را نشان مي دهد.

حرکات ورزشی بعد از آمپوتاسیون و نحوه بستن باند کشی

حرکات ورزشی بعد از آمپوتاسیون و نحوه بستن باند کشی

حرکات ورزشی بعد از آمپوتاسیون و نحوه بستن باند کشی

يادگيري طريقه صحيح باندپيچي توسط هر بيمار يكي از مسائل مهم در حفظ و مراقبت از عضو قطع شده اوست.
از طرفي باندپيچي كردن صحيح مي تواند از تغيير آناتوميكي و مكانيكي عضو باقيمانده در بدن فرد جلوگيري كند بنابراين يكي از كمكهاي اساسي هر فرد به خود نظارت و دقت در حفظ و نگهداي عضو قطع شده مي باشد . شكلهاي زير طريقه صحيح بانداژ عضو باقيمانده را نشان مي دهد.


شكل صحيح باندپيچي پاي آمپوته شده در شكلهاي زير نشان داده شده است.

آمپوتاسيون زير زانو :

1) از زير زانو در خط وسط شروع كنيد به سمت انتهاي يك طرف حركت كنيد بعد به طرف پشت زانو دور بزنيد.

2) يك دور پشت و بالاي زانو بزنيد و از سمت جلو به طرف پايين و انتهاي استامپ حركت كنيد.

3) دوباره به سمت عقب حركت كنيد و قسمتهاي باز پوست را با باند بپوشانيد.

4) به همين ترتيب ادامه دهيد تا تمام سطح پوست با باند پوشيده شود.

5) اين فرم باندپيچي شبيه شكل X مي ماند. انتهاي باند را با گيره وصل كنيد تا باندپيچي باز نشود بعد از اينكه باندپيچي را بازكرديد و يا هر 4 ساعت مجدداً باند را بپيچيد.

 

چيزهايي كه بايد هنگام باندپيچي به خاطر داشته باشيد :


1) از بانداژ راحت و كشي استفاده كنيد تا چين و چروك نخورد يا باز نشود.

2) بصورت مورب با اريب باند را بپيچيد نه به شكل دايره اي.

3) لايه هاي باند را از پايين به بالا و از يك گوشه به گوشه ديگر كشيده شده باشند.

4) باند را در قسمت انتهاي استامپ كمي سفت تر از بالا بپيچيد.

5) هميشه باند را تا بالاي زانو ببريد.

6) باندپيچي هر 4 ساعت يكبارتجديد شود.

آمپوتاسيون (قطع عضو)  آمپوتاسيون زير زانو   بانداژ راحت و كشي  بالاي زانو  باندپيچي باندپيچي در آمپوتاسيون بالاي زانو  قطع اندام تحتاني  عضو باقيمانده پيشگيري از كمردرد  کلینیک ارتوپدی فنی تکنوفوت  

 

باندپيچي در آمپوتاسيون بالاي زانو :

بانداژ يا پهناي 15-10 سانتيمتر بكار ببريد.


1) اين بانداژ در حالي انجام مي شود كه مفصل لگن راست باشد . مفصل لگن نبايد خم شود از لبه داخل و جلويي ران شروع به باندپيچي كنيد سپس به سمت پشت و پايين حركت كنيد و دوباره به سمت جلو بياييد.

2) به طور ضربدري از بالاي پا ادامه دهيد و قسمتهاي داخلي كشاله ران را هم بپوشانيد . مهم است كه همه قسمتهاي پوست در كشاله ران پوشيده شود تا از ايجاد قسمتهاي دردناك در پوست جلوگيري شود.

3) همينطور به سمت پايين ادامه دهيد و از قسمت بالا و مخالف بيرون بياييد بعد به سمت پشت لگن برويد.

4) از پشت لگن به طور ضربدري به جلو و پايين و داخل پا حركت كنيد.

5) همه نقاط پوست بايد پوشيده شود. لذا ممكن است به بيش از يك بانداژ نياز داشته باشيد. انتهاي باند را به باندپيچي وصل كنيد. بعد از هر بار بازكردن باندپيچي دوباره آن را ببنديد يا هر 4 ساعت آن را تكرار كنيد.

 

band2آمپوتاسيون (قطع عضو)  آمپوتاسيون زير زانو   بانداژ راحت و كشي  بالاي زانو  باندپيچي باندپيچي در آمپوتاسيون بالاي زانو  قطع اندام تحتاني  عضو باقيمانده پيشگيري از كمردرد  کلینیک ارتوپدی فنی تکنوفوت

 


كمردرد :


پس از قطع اندام تحتاني اهرم بندي بدن فرد براي انجام كارهاي مختلف بهم ريخته، قدرت عضلات و حركات مفاصل ديگر مثل سابق نيست. وزن وارده بدن مثل گذشته به عضو باقيمانده منتقل نمي شود و به همين دليل سبب مي شود عضو باقيمانده انحراف ميكانيكي پيدا كند و هميشه به دليل تغيير برآيند نيروهاي وارده بر مفصل عضو باقيمانده، از وضعيت طبيعي خود منحرف مي شود. همه اين عوامل باعث تغيير شكل عضو قطع شده مي شود.

تغييرات ايجادشده در محور آناتوميكي و مكانيكي عضو باقيمانده سبب انحراف ستون فقرات در دراز مدت شده و كمردرد را به دنبال خواهد داشت.


پيشگيري از كمردرد :


براي خوابيدن، بالش كوتاه زير سر بگذاريد از تشك سفت استفاده كنيد، به طوري كه تشك در ناحيه كمر فرو نرود. مي توانيد از دو يا چند لايه پتو به جاي تشك استفاده كنيد. خوابيدن در حالت طاقباز يا به پهلو براي كمر بهتر است، در حالت خوابيدن به پهلو، پايي كه در بالا قرار گرفته است را به داخل شكم جمع كنيد. بهتر است روي شكم نخوابيد. براي بلندشدن از رختخواب، ابتدا به يك پهلو بچرخيد. سپس با سفت كردن عضلات شكم و با كمك دست ها بنشينيد. براي دراز كشيدن اين مراحل را برعكس انجام دهيد.

کلینیک ارتوپدی فنی تکنوفوت 02144273862-09126758479-09190209268

فایل PDF  جهت دانلود